موسیقی موسیقی .

موسیقی

رابطه حکومت با رپ

اوایل زمزمه هایی مبنی بر مجاز اعلام شدن آهنگ رپ فارسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می رسید.ولی این وزارتخانه با دادن بیانه ای رپ را به دلیل آنچه تقلید از فرهنگ غربی و ترویج کارهای مغایر با قوانین ایرانی اسلامی دانست غیر مجاز اعلام کرد.موسیقی رپ ایران در اواسط دههٔ ۸۰ خورشیدی دچار نوعی بحران شد از یک طرف آهنگ‌های با مضامین غیر اخلاقی و ترویج استفاده از مواد مخدر توسط عدهٔ محدودی از خوانندگان رپ و از سوی دیگر آهنگ‌های سیاسی-اجتماعی که از سوی خوانندگانی مانند بهرام و هیچکس و ... خوانده می‌شد، موسیقی رپ ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و باعث شد تا بحث مبارزه با موسیقی رپ شکلی جدی بگیرد و سریال فیلتر شدن سایت مربوط به این سبک موسیقی آغاز شد، تعداد زیادی از رپ کن های این سبک بازداشت شدند از جمله بهرام و هیچکس و پیشرو و قاف، استودیوهایی که در آن آهنگ‌های خود را ضبط می‌کردند توسط نیروی انتظامی پلمپ شد. اما هرچه گذشت تب رپ داغ تر شد آهنگ‌های با مضامین غیر اخلاقی کم رنگ تر شد و جایش را آهنگ‌های اجتماعی-اعتراضی و سیاسی گرفت مثلاً افرادی مانند بی باک، ، عرفان (خواننده)، رضا پیشرو، بهرام، یاس، هیچکس و علی قاف از جمله کسانی بودند که بیشتر آهنگ‌های آنها مضمونی اجتماعی داشت .اکثر رپر های ایرانی که جزو این دو دسته بودند یا به زندان رفتند یا از ترس دستگیر شدن به خارج از کشور گریختند.

رابطه برخی رپر ها با هم:

رپ فارس همانند رپ آمریکا خالی از حاشیه ها نبود.در اوایل  گروه 021 به سرپرستی سروش هیچکس در تهران به وجود آمد و انها خود را اولین رپر های ایران خواندند.از اعضای این گروه می توان به هیچکس-قاف-پیشرو و ... اشاره کرد.  در مشهد نیز حصین(ابلیس) با تشکیل گروه 051 مخالفت خود را درباره گروه 021 اعلام کردند و این دو گروه سال های طولانی با هم دچار درگیری شدند. این درگیری یکی از مهم ترین درگیری های رپ فارسی بود که حاشیه های زیادی را به همراه داشت.

این تنها دشمنی رپ فارس نبود.گروه زدبازی(سهرابmj-مهراد هیدن-سامان ویلسون) خیلی زود با رضا پیشرو دچار درگیری شد و انها طولانی ترین و پر حاشیه ترین بیف رپ فارس را با هم داشتند.

 


برچسب: آهنگ های مجاز رپ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۷:۲۰ توسط:Admin موضوع: نظرات (0)